Friday, April 23, 2010

Bukan Kerana Penjajah!

Assalamualaikum,

Antara kesimpulan utama artikel yang menjadi punca laporan polis dibuat terhadap Dr.Asri ialah gerakan 'pembaharuan' (tanda kutip ditambah) telah gagal di negeri-negeri Melayu (kecuali Perlis) kerana Raja-raja ketika itu dikuasai atau ingin menjaga hati penjajah, khususnya Inggeris. (Selain itu, dakwa Dr.Asri, satu lagi faktor kenapa Raja-raja Melayu yang lain tidak menerima aliran 'pembaharuan' ini adalah kerana telah diampu oleh para ulama yang anti-'pembaharuan'.)

Kenyataan-kenyataan ini bercanggah dengan fakta sejarah. Kalaupun di zaman penjajah dan pasca-penjajahan kuasa Raja-raja di sudut lain telah terhakis, tetapi kuasa mereka berkaitan agama dan adat istiadat Melayu tetap tidak terjejas. Lihatlah penegasan Raja Muda Perak, YM Dr. Raja Nazrin Shah seperti yang dilaporkan oleh akhbar-akhbar hari ini, petikannya :

"Baginda menjelaskan bahawa kuasa seorang Raja Pemerintah dalam urusan Agama Islam dan Adat Melayu tidak pernah diserahkan kepada mana-mana pihak lain termasuk ketika negeri-negeri di Tanah Melayu berada di bawah pengaruh pentadbiran British dan semasa penjajahan Jepun."

Menganggap Raja-raja Melayu menolak gerakan 'pembaharuan' dan tokoh-tokohnya kerana pengaruh Penjajah ataupun ampu-ampuan ulama adalah suatu gambaran yang sangat buruk terhadap Raja-raja Melayu. Katakanlah dakwaan ini benar sekalipun, ia masih tidak sesuai untuk dijaja secara terbuka kerana akan menjejaskan kredibiliti salah satu institusi utama agama dan negara kita yang tetap ada peranannya yang mustahak dan tersendiri.

Kita katakan, fakta yang sebenarnya adalah Raja-raja Melayu ini telak menolak aliran 'pembaharuan' ini dengan penuh kesedaran dan kefahaman terhadap hakikat aliran ini. Jika ada peranan nasihat para ulama, nasihat ulama berdasarkan ilmu dan kebenaran buruk sekali jika dilabel sebagai ampu-ampuan.

Alhamdulillah, walaupun kita semua maklum bahawa Raja-raja kita bukanlah dari bangsa Malaikat yang langsung tidak melakukan silap dan salah, tetapi rata-ratanya, dalam peranan keagamaan mereka, Raja-raja kita sangat berhati-hati dan menghormati autoriti ahli-ahli agama dalam peranan ini.

Semoga Allah subhanahu wataala sentiasa mencurahkan Tawfiq, Inayah dan Ria`yah-Nya kepada semua Raja-raja kita dalam memelihara Agama, Bangsa dan Negara. Amin dengan berkat dan rahsia al-Fatihah, al-Fatihah.

(Harap doa ini tidak dikira mengampu..!:-))

WaLlahu a`lam, wassalamualaikum warahmatuLlah.

Sumber Bernama, berita penuh boleh dicapai di :

1 comment:

En. Mohd Asri b. Mat Isa said...

Hmm... semoga raja kita mengamalkan dan memperlihatkan ciri2 muslim dan muslimah sejati selaku mewarisi agama dan menjaganya untuk rakyat Malaysia... peringatan yang baik dari tuan.