Sunday, December 19, 2010

Beberapa Komen Balas (Tajuk alternatif :Alahai Mufti2 Perlis!)

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Selepas pembentangan saya dalam Wacana Ancaman Pluralisme Agama baru-baru ini menjadi tajuk utama akhbar Utusan Malaysia, seperti yang sudah dijangka, ada beberapa komentar negatif diterima. Banyak juga yang positif dan menyatakan dokongan. Biasalah tu, bila kita menyentuh isu-isu ataupun tokoh-tokoh yang ada nama. Ada yang mengeji dan ada yang memuji. Semoga kita semua dimerdekakan daripada terlalu terkesan dengan kejian mahupun pujian. Yang penting penilaian di sisi Allah dan RasulNya.

Pagi tadi saya ada terima pandangan dan teguran daripada salah seorang Ustaz yang dekat dengan saya. Dia mintak saya perjelaskan perbezaan antara faham pluralisme agama dengan amalan melibatkan diri dalam upacara agama lain. Satunya soal aqidah dan satu laqi lebih persoalan fiqh. Saya boleh bersetuju dan inilah antara sebab saya lebih banyak merujuk kepada DS Anwar Ibrahim dan hanya menyinggung ringkas terhadap perbuatan YAB PM dan YAB Menteri Besar Kelantan. Ucapan yang dizahirkan lebih sukar nak ditakwilkan berbanding perbuatan. Maka perhatikanlah perkataan2 yang saya gunakan bila merujuk kepada kes2 PM dan MB Kelantan.

Mufti Perlis ni pun satu hal. Macam mana seorang Mufti boleh begitu longgar dan semberono dalam memberi komen? Bacalah betul2... Kemudian hujahnya dengan meng-Qiyas dengan perbuatan Nabi SAW dan Saidina Umar Al-Khattab pun sangat tak kena. Saya jadi ragu dengan kefahaman beliau terhadap Qiyas dan penggunaannya sebagai sumber hukum. Dulu dah lah, masa nak pertahankan rakannya bekas Mufti Perlis yang di tahan kerana isu tauliah, dia bolah kata bahawa undang2 tauliah itu warisan penjajah! Laa Hawla wa la Quwwata illa billah. HasbunaLlahu Wa Ni`mal waki, Ni`mal Mawla wa Ni`ma al-Nasir.( tak tahulah undang2 'warisan penjajah' ni dah dihapuskan di Perlis di bawah nasihat beliau? Saya yang tak bertauliah di Perlis ni boleh ke berceramah di sana?)

Nampaknya Mufti Perlis dan bekas Mufti Perlis ni sama2 problem nampaknya. Rasa saya, lebih baiklah lain kali Perlis pilih Mufti dikalangan ulama kelahiran Perlis sendiri. Ust Dr. Arshad ke misalnya. Ada Phd jugak.Dato' Mat Jahaya dulupun tak macam ni. Dalam diskusi saya dengan Ustaz kenalan saya pagi tadi pun kami sama2 mengeluh. Apa nak jadi dengan tokoh2 'Salafiy' Malaysia ni? Sorang melalut2 pasal pluralisme agama. Sorang pulak marah kat JAIS sebab tangkap Syiah. Dulu dia yang kuat lawan Syiah. Tasawwuf pun di kritiknya sebab di pengaruhi Syiah. (Kata dia...) Hari ni nampaknya marahnya bekas Mufti Perlis ini pada JAIS melebihi pada marahnya pada Syiah. Kenapalah gamaknya...

Alahai... Yang kesian orang awam lah. Pening lagi..Terutama dari kalangan pengikut2 setia yang melihat bahawa mereka ini adalah `Anugerah Tuhan' kepada umat Malaysia, bukannya hakikat yang sebaliknya, 'Ujian Tuhan' kepada umat Islam di Malaysia. Ujian agar kita buat 'homework' lebih sikit la dalam bab agama kita. Jangan pakai ikut je.. Tengok yang nampak berani sikit, ada sijil, glamour, petah sikit, selalu keluar tv, terus diidolakan. Semoga Allah SWT jauhkan kita daripada malas mencari dan mengkaji.

Saya pun malas jugak nak jawab dengan ilmiah dan panjang lebar terutama bila banyak kerja lain. Maaf lah kepada yang mengharapkan saya jawab dengan lebih canggih. InsyaAllah kertas ringkas saya tu saya akan kemaskini dan tambah lagi. Sementara tu saya nak syorkan semua marilah kita sama2 mengaji dan mendokong para Ulama Ahlus Sunnah wal Jama`ah, pewaris Nabi SAW yang sebenar. Diantaranya yang dekat dengan kita, guru kami Syeikh Muhammad Fuad bin Kamaludin Al-Maliki al-Ahmadi. Kalau tak kenal buatlah homework sikit... Janganlah malas kalau nak dapatkan permata yang berharga.. Syurakanlah dengan ahli-ahlinya dan Istikharahlah, pesan Nabi SAW. InsyaAllah dengan bersama mereka ini,jauh lebih bermanfaat insya Allah. Takkan nak hidup dengan isu dan polemik sahaja...

WaLlahu a`lam, Wassalamualaikum warahmatuLlah.

No comments: